Samaradorlikni boshqarish mumkinmi?

Biznes muhitida muvaffaqiyatga erishish odatda siz va siz bilan ishlaydigan jamoangiz samarali ishlashini , vaqt, pul va iste’doddan to`g`ri foydalanishni o’z ichiga oladi.

Yetakchilik ko’pincha samaradorlikni tan olish, rag’batlantirish, o’lchash va yaxshilash uchun zarurdir. Boshqaruv haqida ko’proq ma’lumotga ega bo’lish sizga etakchi sifatida o`sish uchun professional imkoniyatlarni rivojlantirishga yordam beradi.

Ushbu maqolada biz muvaffaqiyatli boshqarish nima ekanligini, bu nima uchun muhimligini, menejment unumdorlikka qanday ta’sir qilishini va ish joyidagi samaradorlikni oshirish bo’yicha maslahatlar beramiz.

Menejment nima?

To`g`ri menejment odamlarni va jamoalarni ishda samarali va produktiv bo’lishga undaydi. Ko’pincha iste’dodlarni boshqarish bo’yicha keng qamrovli dastur yoki treningninglarda, menejerlar maqsadlar, rag’batlantirish, aloqa texnikasi, rivojlanish imkoniyatlari va boshqaruvni shaxsiylashtirish orqali o’z jamoalarida samaradorlikni qanday boshqarishni o’rganadilar. Odatda, menejer ko’rib chiqishi uchun eng yaxshi samaradorlik ko’rsatkichi bu jamoa yoki shaxsning ishlagan soatlari va natijalari yoki bajarilgan ishi hisoblanadi. Mehnat unumdorligini – boshqaruvning eng keng tarqalgan qismlaridan biridir, ammo biznesda boshqa uchta mahsuldorlik komponentlari mavjud, jumladan:

  • Kapital unumdorligi: uskunalar va dasturiy ta’minotlar kabi jismoniy kirishning mahsulotlar va xizmatlar kabi natijalarga nisbati.
  • Materiallar unumdorligi: suv, yog’och, beton, tosh yoki plastmassa kabi sarflanadigan materiallar bilan bog’liq mahsulotlar.
  • Jami omil unumdorligi: Barcha kirishlarning birgalikdagi ko’p omilli mahsuldorlik darajasi.

Nima uchun samaradorlikni boshqarish muhim?

To`gri boshqaruv muhim ahamiyatga ega, chunki tashkilotning muvaffaqiyati uning xodimlarining mehnatiga bog’liq.

  1. Samaradorlikni oshiradi
    Samaradorlik – bu isrofgarchiliksiz ishlarni yaxshi bajarish qobiliyati. Ko’pincha, samarali bo’lish xarajatlarni tejaydi va sifatli ishni tez ta’minlaydi.
  2. Daromadni oshiradi
    Yuqori mahsuldorlik ko’pincha kompaniya uchun ko’proq daromad va foyda keltiradi. Tashkilotlar daromadlarini biznesga qayta sarmoya qilishlari mumkin, bu esa ishchi kuchi uchun motivatsiya, o’sish, samaradorlik va kelajakdagi imkoniyatlar kaliti. Kompaniya uchun rentabellikni oshirish asosiy maqsaddir, shuning uchun unumdorlikni oshirish ham tashkiliy maqsadlarga erishishga yordam beradi.
  3. Xodimlarning farovonligini ta`minlaydi
    Samaradorlik xodimlar uchun sog’lom ish va hayot muvozanatini yaratishga yordam beradi. Yuqori mahsuldorlik, o`z navbatida, yuqori ish haqi va yaxshi turmush darajasiga olib kelishi mumkin, chunki kompaniyalar samarali ishchi kuchi orqali ko’proq foyda olishadi. Xodimlar esa samarali bo’lib umumiy daromadga ijobiy hissa qo’shayotganlarini his qilsalar, kompaniyadagi o’z pozitsiyalaridan ko’proq qoniqish hosil qilishlari mumkin.
  4. Ish joyidagi ma’naviyat va xodimlarni jalb qilishga bo`lgan ta`siri.
    Samarali va ishchan jamoa ko’pincha ishdan qoniqish darajasi yuqori bo’ladi. Samarali va yuqori ma’naviy muhitda ko’pincha ishdan bo’shatish kamroq uchraydi, ma`lumotni ilib olish darajasi yuqori hamda hamkorlik va innovatsiyalar ko’proq bo`ladi. Xodimlarning hamkorligi , odatda, hamkasblar o’z ishlariga ishtiyoqli bo’lishlarini, ish beruvchiga sodiqliklarini o`sishi va o’z rollarini bajarish uchun katta kuch sarflashlarini anglatadi. Siz hodimning mehnatini tan olish, jamoa bo`lib ishlashni rivojlantirish, ko’ngilliklar tadbirlarini o`tkazish, ijtimoiy sayohatlar va avtonomiya berish orqali ma’naviyat va faollikni oshirishingiz mumkin.
  5. Mijozlarning qoniqishi
    O’z vaqtini samarali sarflaydigan va sifatli ishlarni bajaradigan samarali jamoa odatda mijozlar ehtiyojini qondirish darajasini ham oshiradi. Misol uchun, mijozlarga xizmat ko’rsatish markazi mijozlarning telefon liniyalarini ushlab turish vaqtini kamaytirishi va mijozlar muammosini hal qilish uchun faol tinglash orqali ko’proq daromad oladi.Bu esa o`z o`rnida xodimlarning ruhiy holatini yaxshilashi va natijada daromadning oshishi va mijozlar ehtiyojini qondirilishini ta`minlaydi.

Menejment mahsuldorlikka qanday ta’sir qiladi?

Menejment jamoa yoki shaxslar guruhining umumiy samaradorligining muhim qismidir. Mohir menejerlar odatda xodimlarni jalb qilishda va ayniqsa samaradorlik darajasini oshirishda kuchli bo`lishadi. Masalan, oliy darajadagi menejer insonning o‘ziga xos mahorati va kuchli tomonlarini tan oladi va unga to‘g‘ri mas’uliyat va topshiriqlar berish orqali uning iste’dodidan unumli foydalanadi. Menejerlar ko’pincha samaradorlikka quyidagilar orqali ta’sir qiladi: Xodimlarni o’qitish Xodimlarning ish faoliyatidagi hissalarini tan olish Jamoada va individual darajada mehnat va sa’y-harakatlarni mukofotlash Jamoa va uning shaxslari mahoratini mustahkamlash

Quyida menejment samaradorlikka ijobiy ta’sir ko’rsatadigan o’ziga xos usullar:

Maqsadlar va bosqichlarni belgilash

Samaradorlik va muvaffaqiyatni ta’minlash uchun realistik maqsadlar va marralarni belgilash lozim. Loyiha yoki maqsadning o’ziga xos xususiyatlarini tavsiflash orqali xodimlarga aniq belgilangan taxminlar va vaqt jadvallari bilan kompaniya nimaga intilayotganligi bildiriladi. Maqsadlaringiz aniq, o’lchanadigan, erishish mumkin, tegishli va o’z vaqtida ekanligiga ishonch hosil qiling .

Majburiyat va vazifalarni topshirish

Jamoa o’rtasida mas’uliyatni taqsimlang,har bir kishining kuchli tomonlari va ko’nikmalarini hammaning manfaati uchun ishlating. Vazifalarni to’g’ri bajarayotganlar bilan muvofiqlashtirish samaradorlikni oshirishi va natijada jamoaga o’z ishining boshqa elementlarini boshqarish imkoniyatini berishi mumkin. Delegatsiya esa xodimlarga o’z malakalarini oshirish va tajriba orttirishda yordam berishi mumkin. Masalan, siz kichik sotuvchini tajribali savdo menejeri bilan ish mas’uliyati va kompaniya maqsadlari haqidagi tushunchalarini oshirish uchun mijozlar bilan aloqalar bo’yicha hamkorlik qilishga tayinlashingiz mumkin.

Samarali muloqot qilish

Samaradorlikni rag’batlantirish va boshqarish- to’g’ri usul va ohang orqali muloqotdan unumli foydalanishdir. Tegishli muloqot bo’lmasa, jamoa a’zolari ulardan nima kutilayotganini bilmasligi mumkin. Hamkasblar, menejerlar, manfaatdor tomonlar va yuqori darajadagi rahbarlar o’rtasidagi barcha aloqa yo’nalishlarini ochiq saqlashni o’ylab ko’ring. Xodimlar qachon va qanday qilib rahbarlarga murojaat qilishlari mumkinligini haqida ma`lumot bering, masalan, elektron pochta, telefon yoki shaxsan. Bu sizga ish, samaradorlik va biznesning boshqa jihatlari bilan bog’liq muhim ma’lumotlarni olishga va almashishga yordam beradi.

Samaradorlikni oshirish uchun boshqaruv maslahatlari

Eng yaxshi amaliyotlardan foydalanish orqali samaradorlikni oshirish uchun maxsus usullarni ishlab chiqishingiz va amalga oshirishingiz mumkin. Quyida siz ishlayotgan jamoa va umuman ish joyingizda unumdorlikni boshqarish bo’yicha amaliy maslahatlar keltirilgan:

Tan olish va rag’batlantirish

Aksariyat xodimlar yaxshi bajarilgan ish uchun tan olinishlarini qadrlashadi va ishda rag’batlantirish va e’tirof etish dasturlarini yaratish samaradorlikni oshirish va boshqarishning ajoyib usuli hisoblanadi. Siz jamoani muvaffaqiyatga rag’batlantirish uchun rag’bat sifatida maqtov platformalarini, ishlashga asoslangan bonus imkoniyatlarini yoki ichki ishga olish yo’llarini yaratishingiz mumkin. Bu yerda ko’rib chiqilishi kerak bo’lgan ba’zi misollar:

  • Oyning xodimi dasturi
  • Tengdoshlarni tanib olish platformalari
  • Mijozlarni fikri taxtalari
  • Uchrashuvlar yoki tadbirlarda shaxsiy tan olish

Konstruktiv fikr-mulohazalarni taklif qiling

Rahbar sifatida siz xodimlarga o’z ishlari qanday ketayotgani haqida ma’lumot berishingiz mumkin, ular o’zlarining yaxshi qilayotgan ishlarini tasdiqlaydigan va o’sishi uchun imkoniyatlarni taklif qiladigan haqiqiy, chuqur va konstruktiv fikr-mulohazalarni taklif qilishingiz mumkin. Bu odamlarni yanada samaraliroq bo’lishlari uchun aniq va harakatchan usullarda rag’batlantirishga yordam beradi. Fikr-mulohazalar rasmiy va muntazam ish faoliyatini ko’rib chiqish yoki norasmiy, shaxsiy suhbatlar, o’ylangan elektron pochta xabarlari yoki yakkama-yakka uchrashuvlar orqali rasmiy bo’lishi mumkin. Yomon ish natijalarini hamdardlik va tushunish darajasida ko`rsating, agar shaxsiy yoki professional muammolar mavjud bo’lsa, xodimni qo’llab-quvvatlash uchun g’oyalar va resurslarni taklif qiling. Samaradorlikni unumli boshqarish jamoa a’zolariga o’z mahsuldorligi va ish samaradorligini oshirishda davom etishlari uchun muntazam va aniq fikr-mulohazalar va maslahatlar berishni o’z ichiga oladi. Misol uchun, siz sotuvchi sotuvda o’z maqsadiga erisha olmagan ma`lumotni bergandan so`ng , uni kutilganidan sezilarli darajada yuqori bo’lgan aniq bir sotuvda maqtashingiz mumkin. Siz sotuvchining savdo yondashuvi haqida o’ylangan savollarni berish va uni yaxshilash bo’yicha takliflar berish orqali uning samaradorligini yanada rag’batlantirishingiz mumkin.

Markazlashtirilgan vazifalar ro’yxatiga ega bo’ling

Bir joyda jamoaviy vazifalar ro‘yxatiga ega bo‘lish boshqalarga ularning ishi jamoa sa’y-harakatlarining muhim tarkibiy qismi ekanligini va kompaniyaning hayotiyligini ko‘rishga yordam beradi, bu motivatsiya va samaradorlikni yanada oshirishi mumkin. Ayniqsa, uzoqdan yoki turli kompaniya ofislarida ishlaydigan jamoalar uchun foydali bo’lishi mumkin. Naqshlar va tendentsiyalarni ko’rish orqali samaradorlikni kuzatish va ko’rib chiqishga yordam berish uchun asboblar panelidan foydalanishni o’ylab ko’ring. Misol uchun, agar siz jamoa a’zosi oson va takrorlanadigan ma’muriy vazifaga ko’p vaqt sarflayotganini sezsangiz, ularning vaqtini boshqa ish vazifalariga bo’shatish uchun avtomatlashtirilgan echimlarni tekshirishingiz mumkin.

Muntazam uchrashuvlar yoki guruh uchrashuvlarini o’rnating

Shaxsan, video uchrashuvlar yoki telefon konferentsiya qo’ng’iroqlari orqali bo’ladimi, guruh yig’ilishi yoki jamoaviy yig’ilish rahbarlar va xodimlarni maqsad va vazifalarga muvofiqlashtirishga yordam beradi. Jamoani bir joyga to’plash, shuningdek, har qanday qiyinchilik yoki muammolarni oldindan bilib olishga yordam beradi. Siz har kuni yoki haftalik yoki kerak bo’lganda, muhim ma’lumotlar mavjud bo’lganda, belgilangan chastotada jamoaviy uchrashuvlar yoki norasmiy guruh yig’ilishlarini o’tkazishingiz mumkin. Bu, ayniqsa, kvotalar, savdo-soyiq maqsadlari yoki boshqa ko’rsatkichlar va o’lchovlar bo’lgan yo`nalishlarda samara beradi.


Loyihalar yoki vazifalarga sarflangan vaqtni kuzatib boring

Xodimlarga vaqtni kuzatish imkonini beruvchi vositalardan, jumladan, ishchilarga onlayn vaqt kartalari yoki muayyan mas’uliyatlar uchun topshiriq hisoblagichlaridan foydalanishni taqdim eting. Bu siz va boshqa jamoa a’zolari uchun o’z-o’zini baholash va ish faoliyatini tekshirishda foydali ma’lumotlar bo’lishi mumkin. Ba’zi kompaniyalar shaxsiy akkauntlarga kirishni cheklaydigan texnologiyaga ham sarmoya kiritadilar, masalan, faqat ish kompyuterida ish bilan bog’liq veb-saytlarga ruxsat berish. Bu kabi chora-tadbirlar xodimlarning diqqat markazida bo’lishini ta’minlashga yordam beradi.

Mavzuga oid maqolalar