YouTube Buyuk Britaniyadagi bolalar haqidagi ma’lumotlarni to’plashda ayblanmoqda.

YouTube 13 yoshgacha bo’lgan bolalarning ko’rish ma’lumotlarini to’plashda, bolalarni himoya qilish uchun mo’ljallangan Buyuk Britaniyaning ma’lumotlar maxfiylik kodeksini buzganlikda ayblangan.

Targ’ibotchi Dunkan MakKen Axborot komissari idorasiga (ICO) rasmiy shikoyat bilan murojaat qildi.

Uning so‘zlariga ko‘ra, sayt bolalar tomosha qilayotgan videolar, ular qayerda va qaysi qurilmada tomosha qilayotgani haqida ma’lumot to‘playdi.

YouTube oilalarni himoya qilishga sarmoya kiritganini aytdi.

Bunga bolalarning barcha kontentiga, hatto kattalar hisobidan ham bolalar ko’rayotgandek munosabatda bo’lish kiradi.

“Biz ushbu ustuvor ish bo’yicha ICO va boshqa muhim manfaatdor tomonlar, jumladan, bolalar, ota-onalar va bolalarni himoya qilish bo’yicha mutaxassislar bilan hamkorlikni davom ettirishga sodiqmiz”, dedi matbuot kotibi.

Platforma AQShning texnologiya giganti Alphabetga tegishli bo‘lib, u ham Google’ning bosh kompaniyasi hisoblanadi.

Kompaniya har doim oʻz xizmatidan 13 yoshdan kichik bolalar foydalanishi uchun moʻljallanmaganligini taʼkidlab keladi va u YouTube Kids deb nomlangan alohida bolalar ilovasini hamda ota-ona roziligini talab qiladigan “nazorat ostidagi tajriba”ni taklif etadi.

Janob MakKenning aytishicha, ko’plab bolalar YouTube kontentini oilaviy qurilmalarda tomosha qilishadi, bu ma’lumotlar bolalar akkounti sifatida ro’yxatdan o’tmaganligi uchun o’z vazifasini to’g’ri bajarmayotgan bo’lishi mumkin.

Uning shikoyati ICO bolalar kodining birinchi sinovi bo‘lib, 2020-yilda texnologik firmalarga unga rioya qilish uchun bir yil vaqt berilganida joriy qilingan.

Bolalar internet kodi: bu nima va u qanday ishlaydi?

Uning shartlari bolalar uchun sukut bo’yicha yuqori darajadagi maxfiylikni ta’minlash va ularni ko’proq ma’lumotlarni taqdim etishga undaydigan dizayn xususiyatlaridan foydalanmaslikni o’z ichiga oladi.

YouTube o‘shanda videolarda standart avtomatik ijroni o‘chirib qo‘yishini va barcha bolalar uchun reklama maqsadliligi va shaxsiylashtirishni bloklashini aytdi.

Ofcom regulyatorining ma’lumotlariga ko’ra, 2021 yilda Buyuk Britaniyadagi uch yoshdan 17 yoshgacha bo’lgan bolalarning 89 foizi video platformadan foydalangan.

Bolalar internet kodini buzgan firmalar ma’lumotlarni himoya qilish qonunlarini buzganlik uchun jazoga o’xshash katta miqdorda jarimaga tortilishi mumkin.

ICO shikoyatni diqqat bilan ko’rib chiqishini aytdi.

Janob MakKen shaxsiy maqomda ishlaydi, lekin kodni himoya qilgan 5Rights Foundation kampaniya guruhida ishlaydi.

“YouTube amalga oshirishi kerak bo’lgan mening afzal ko’rgan islohotim shundaki, YouTubega kirganingizda ular keraksiz ma’lumotlarni to’plamasligi va keraksiz ma’lumotlarni qayta ishlamasligi”, dedi u.

“Ular faqat o’zlari rozi bo’lgan kattalar ma’lumotlarini to’plashini ta’minlashning eng yaxshi usuli – bu kattalar kuzatuv, tavsiyalar tizimlari, profil yaratish va maqsadli reklamalarga kirishlari mumkin bo’lgan jarayonga ega bo’lishdir.”

Uning qo’shimcha qilishicha, u buni tanlagan foydalanuvchilarning “ozchilik” bo’lishiga ishonadi.

2019-yilda YouTube bolalar maxfiyligi haqidagi qonunlarni buzgani uchun AQSh regulyatori tomonidan 170 million dollar (139 million funt) jarimaga tortildi.

Bu ota-ona roziligisiz 13 yoshgacha bo’lgan bolalar haqida ma’lumot to’plashda xuddi shunday ayblovdan keyin sodir bo’ldi.

YouTube mas’uliyatni tan olmadi, lekin u jarimani to’ladi va natijada biznes amaliyotini o’zgartirdi, dedi Stefani Xare, Texnologiya neytral emas kitobi muallifi.

“Bolalar uchun kontentni tomosha qilayotgan har bir kishi potentsial 13 yoshga to’lmagan bo’lishi mumkin deb taxmin qilingan edi. Shunday qilib, endi u ushbu turdagi kontent haqida juda kam ma’lumot to’plandi va shuningdek, ushbu kontentni tomosha qilayotgan odamlarga moslashtirilgan reklamalar yuborilmaydi”, dedi u.

Mavzuga oid maqolalar