Kichik va o’rta biznes (SMB) o’z hajmi tufayli ko’pincha yirik korxonalarga qaraganda ko’proq IT muammolariga duch keladi.
Bundan tashqari, yangi texnologiya imkoniyatlaridan foydalanish biznes rahbarlari va xodimlaridan IT sohasida qo’llaniladigan turli atamalar va qisqartmalar bilan tanishishlarini talab qiladi.
Ushb maqola texnologiyalar dunyosida eng keng biznes IT atamalari haqida ma’lumot beradi. 33 ta eng muhim IT atamalari va ta’riflari, IT xavfsizlik sharoitlari, Kiber SMB uchun keng avtomatik xavfsizlikdir.
Turli xil AT xavfsizligi atamalari va ta’riflaridan xabardor bo’lish tashkilotingizdagi kiberhujumlar haqida xabardorlikni oshirishning birinchi qadamidir.
Quyida tanishish uchun IT xavfsizligi shartlari roʻyxati keltirilgan:
1. Authentication (Autenfikatsiya)
Autentifikatsiyani baholashda bu shaxsning onlayn xizmat yoki qurilmaga kirishda kimga yuklanish jarayonini anglatadi. Bir kirishlarini o’z ichiga olgan Multi Factor Authentication (MFA) kiberxavfsizlikning eng yaxshi amaliyoti.
2. Antivirus (Antivirus)
Antivirusdan yuklanganlar uchun fayllarni, saqlashni ta’minlashni anglatadi. , u sizni kompyuteringizni tekshiradi va yordam kodini zararsizlantirishga yordam beradi. Botnetlar, viruslar, keyloggerlar, josuslik dasturlari va boshqalar kabi kompyuter dasturlarini antivirus dasturiy ta’minotdan skanerlash va tizimdan olib tashlashi mumkin.
3. Backup (Zaxira)
Ma’lumotlarning virtual zaxira nusxasi yoki jismoniy nusxasi bo’lib, u yo’qolgan yoki o’chirilgan taqdirda uni qayta tiklashga yordam beradi. Bu ma’lumotlar yo’qotilishining oldini olishni texnologik rejasining qismlaridan biridir.
4. Bring Your Own Device (BYOD) (O’z qurilmangizni olib keling)
BYOD shaxsiy kompyuterlar yoki mobil qurilmalardan ish joyida sifatli ishlab chiqarish kompaniyalari kompaniya siyosatiga ishora qiladi.
6. Bug (Xato)
Xato har qanday periferik qurilma yoki axborot tizimidagi xato, noto’g’ri, yoki yo’qligini anglatadi. U sizning kompyuteringizda g’ayritabiiy yoki kutilmagan vazifalarni bajara oladi.
7. Behavior Monitoring (Xulq-atvor harakatlari)
Xulq-atvorni monitoring qilish dasturini o’tkazish jarayoni, jarayonlari, axborot tizimlari va kompaniya siyosati va yo’nalishlari bo’yicha faoliyatni o’lchash uchun nazoratdir
8. Cybersecurity (Kiberxavfsizlik)
Kiberxavfsizlik – bu ma’lumotlar va muhim tizimlarni internet va hujumlaridan himoya qilish jarayoni.
9. Cloud Computing (Bulutli hisoblash)
Internet orqali turli xil xizmatlar, shaxsiy serverlar, ma’lumotlarni saqlash, tahliliy va ta’minotni taqdim etishni anglatadi.
10. Distributed Denial of Service (DDoS) (Taqsimlangan xizmat ko’rsatishni rad etish)
DDoS – bu maqsadni yoki atrofni internet-trafik bilan to’ldirish orqali maqsadli server yoki tarmoqning muntazam trafigini buzishga urinadigan zararli hujum shakli.
11. Encryption (Shifrlash)
Shifrlash – ma’lum bir kalit orqali ma’lumotlarga kirishni kodlash orqali ma’lumotlarni himoya qilish jarayoni.
12. Firewall (Xavfsizlik devori)
Xavfsizlik devori – bu kompyuteringizni kiberhujumlardan himoyalovchi mudofaa himoyasi.
13. IP Address (IP manzil)
IP qisqartmasi Internet protokoli degan ma’noni anglatadi. IP-manzil – bu sizning kompyuteringiz uchun tarmoq orqali aniq bo’lgan yagona uy manzilidir.
14. Malware (Zararli dastur)
Zararli dasturlarni ta’minlash – bu zararli dasturlarning barkamolga ishora qilish uchun umumiy atama bo’lib, dastur maqsadli kompyuteringizga kirish va zararni o’chirishdir.
15. Ransomware
Ransomware sizni kompyuteringizdagi fayllarni qasddan blokirovka qiluvchi zararli dasturdir. Ransomware fayllarni shifrlash orqali ishlaydi va ma’lumotlaringizni parolini ochish yoki tiklash uchun haq talab qiladi.
16. Sandbox (Sandbox)
Sandbox mustaqil baholash, sinov yoki monitoring uchun ajratilgan dasturlarni ishga tushirishda foydalaniladigan muhitdir.
17. Spyware (Josuslik dasturi)
Spyware – bu sizning bilimingiz yoki ruxsatingizsiz qurilmangiz yoki tizimingizda yashirin yoki yashirin o’zingiz uchun dasturlarning ko’rinishi. U foydalanuvchi harakatda ayg’oqchi harakatni va tugmalarni bo’yicha ma’lumotlarni yig’adi.
18. Zero Trust Architecture (Zero Trust arxitekturasi)
Zero Trust Architecture – bu yashirin ishonchni yo’q qilish va raqamli o’zaro ta’sirning har bir bosqichda ma’lumotni doimiy ravishda ta’minlash orqali kiberhujumlarni cheklash uchun strategik nazorat.
IT Infrastructure Terms and Definitions (IT infratuzilmasi shartlari va ta’riflari)
IT infratuzilmasi shartlari va ta’riflari. AT infratuzilmasi tashkilotning umumiy IT va IT funksiyalarida rol o’ynaydigan bir nechta komponentlarni o’z ichiga oladi. Quyida IT infratuzilmasining eng keng tarqalgan atamalari va taʼriflari keltirilgan:
19. Software (Dasturiy ta’minot)
Dasturiy ta’minot – bu kompaniya tomonidan ichki operatsiyalarni bajarish va mijozlarga xizmat ko’rsatish uchun ishlatiladigan dastur. Biznes dasturlari korporativ resurslarni rejalashtirish (ERP), veb-serverlar, operatsion tizimlar (OS), mijozlar bilan munosabatlarni boshqarish (CRM) va samaradorlik dasturlarini o’z ichiga olishi mumkin. Misol uchun, bir qator dasturiy echimlarni taklif qiluvchi monday.com CRM mavjud.
20. Hardware (Uskuna)
Uskuna IT infratuzilmasining jismoniy komponentini anglatadi va qurilmaning barcha jihozlarni ta’minlash uchun komponentdan iborat. Uskunaga saqlash va ma’lumotlar markazlari, markazlar va marshrutizatorlar, quvvatlar, kabellar, quvvat va korpus kabi uskunalar kerak.
21. IT Infrastructure (IT infratuzilmasi)
IT infratuzilmasi – bu IT muhitini boshqarish va monitoring qilish uchun zarur biznes ta’minot, apparat, tarmoq va xizmatlar tizimi.
22. Network (Tarmoq)
Tarmoq – bu ulanishni ta’minlash, tarmoqni o’rnatish devori va internetga ulanish uchun zarur bo’lgan server, kompyuterlar, asosiy kompyuterlar, jihozlar va boshqa jihozlar to’plami. Tarmoq, qattiq nazorat ostidagi kirish nuqtalari orqali saqlangan va uzatiladigan ma’lumotlarga kirishni ta’minlash uchun paroldir.
23. ITIL (ITIL)
IT infratuzilma kutubxonasi (ITIL) AT xizmatlarini samarali va samarali samarali berishni taʼminlash uchun ilgʻor tajribalarni yoki oʻzgarishlar protokollarini birlashtirish. IT bo’yicha nazorat qilish, murakkablashtirishda ITILning asosiy usullarini o’rganish avtomatlashtirish va tuzatishni integratsiyalash judada.
24. ITSM (ITSM)
IT xizmatlarini boshqarish (ITSM ) IT xizmatlarini oladi, qo’llab-quvvatlash, sozlash va boshqarish bo’yicha barcha faoliyat va jarayonlarni o’z ichiga oladi. ITSM muntazam texnik xizmat ko’rsatish, ishlab chiqarishdan keyingi tizimlar va monitoring tizimlaridan iborat.
25. SaaS (SaaS)
Xizmat sifatida dasturiy ta’minot (SaaS) – bu tashqi provayderga obuna bo’lishni o’z ichiga olgan dasturiy ta’minotni yetkazib berish usuli.
IT Network Terms and Definitions (IT tarmog’i shartlari va ta’riflari)
IT tarmog’i atamalar va qisqartmalar bilan to’la. Ushbu jargonning asosiy tushunchasi ham rahbarlar, ham oxirgi foydalanuvchilar uchun juda muhimdir. U nafaqat asosiy bilimlarni taqdim etadi, balki onlayn xizmatlarning muammosiz ishlashi uchun zarurdir. Shunday qilib, keling, siz duch kelishi mumkin bo’lgan ba’zi standart tarmoq shartlarini ko’rib chiqaylik.
26. LAN (LAN)
Bu ma’lum bir geografik radius bilan tarmoq yoki Internetdagi muayyan tarmoqning bir qismi. Bu sizning ofisingiz yoki uyingizda ham bo’lishi mumkin, turli xil jihozlarni ulaydi.
27. Wide area network (WAN) – (telekomunikatsiya tarmogʻi)
Keng tarmoqli tarmoq ( WAN ) LANga nisbatan kattaroq radiusli va kengroq tarmoqdir. WAN kengroq geografik radiusda yagona aloqa tarmog’iga ulangan kompyuterlar va periferik jihozlar to’plamidir.
28. Network Management (Ta’minot boshqaruvi)
Tarmoq boshqaruvi tarmoqni boshqarish uchun zarur bo’lgan turli jarayonlar va strategiyalarni tavsiflovchi protokollarni o’z ichiga oladi.
29. Ethernet (Internet)
Internet standart simli tarmoq texnologiyasi bo’lib, foydalanuvchilarga bir nechta kirish imkonini taklif qiladigan birinchi tarmoqdir. Bugungi kunda Internet eng ishonchli va eng operatsion ta’minotdir.
30. Server Management (Server boshqaruvi)
Server boshqaruvi optimallashtirilgan va boshqarishni ta’minlash uchun serverni monitoring qilish jarayonini anglatadi. Ushbu IT-serverlar va tizimlarni yaxshi va hozirgi kunda saqlashga yordam beradi.
IT Audit Terms and Definitions (IT auditi shartlari va ta’riflari)
IT auditi shartlari va ta’riflari IT auditi korxonaning axborot texnologiyalari, maʼlumotlar boshqaruvi infratuzilmasi, operatsion jarayonlari va oʻrnatilgan siyosat va standartlarga muvofiq ilovalarini sinovlari va baholashlarini oʻz ichiga oladi. IT auditini amalga oshirishda duch kelishingiz mumkin bo’lgan ba’zi shartlarni ko’rib chiqamiz.
31. Compliance (Muvofiqlik)
IT milliyligi – bu va qonunlar va foydaga javob beradigan yuqori standartga ega axborotni ta’minlash jarayoni.
32. Troubleshooting (Muammolarni bartaraf qilish)
Nosozliklarni bartaraf etish – bu jihozni ta’minlash yoki tizimdagi nosozlik, xato yoki muammoni bartaraf etish, va hal qilish jarayoni. Kompyuteringizda xatolik yuz berishi mumkin, bu esa xatolikni qayta tiklash uchun ishlatiladigan loyiha.
33. IT governance (IT boshqaruvi)
Axborot texnologiyalari strategiyasini tashkilotning IT biznesini rivojlantirish va qo’llab-quvvatlashni ta’minlaydigan boshqaruvchi tuzilma va jarayonni anglatadi.
MANBA: ELECTRIC SAYTI
Eng ko’p o’qilgan maqolalar